Cercetarea Alexandrei Croitoru reflecta o impresionanta investigatie specifica studiilor culturale, in care elementul central il constituie construirea sociala a 'mitului&' lui Brincusi, precum si procesele prin intermediul carora acest mit este reprodus si conservat in cultura populara din Romania.
Mitul este inteles aici drept o contructie ideologica naturalizata, care ajunge sa se identifice, in cele din urma, cu o suprastructura identitara de ordin national.
In cadrul acestei cercetari, artista traseaza genealogia mai multor mecanisme culturale care au contribuit la mediatizarea operei si numelui lui Constantin Brincusi atit in sfera artei, cit si in afara sa: apropierea artei moderne (si a codurilor sale)in cultura vizuala populara; nasterea unui domeniu de studii in istoria artei marcat de un interes obsesiv pentru viata si opera lui Constantin Brincusi ('brincusiologia&'), dar si de un diletantism al formatiei academice scuzat de patosul documentar; conservarea cultului lui Brincusi in perioada comunista prin intermediul unor ritualuri comemorative destinate sa evidentieze ceea ce, intr-un alt studiu, am numit, cu o formula paradoxala 'transcendentalismul istoric&' al operei lui Brincusivaloarea sa universala, atemporala, si totodata locala, inradacinata in folclor si legende populare romanesti; in fine, construirea unei figuri imaginare, eroice si mitologice, in literatura romana.
Elementul comun al acestor discursuri este fara indoiala fictiuneaacea constructie narativa fundamentala pentru definirea natiunii drept o comunitate imaginata si imaginara.
Cristian Nae Alexandra Croitoru (n.
1975) traieste si lucreaza in Bucuresti.
Incepind cu anul 1999 preda in cadrul departamentului Foto-Video al Universitatii Nationale de Arte Bucuresti.
Din 2011 este co-curator al Salonului de proiecte Bucuresti.
Proiectele sale artistice au fost prezentate in expozitii organizate de institutii precum Kunsthalle Winterthur, MNAC Bucuresti, tranzit.
ro/Bucuresti, Club Electroputere Craiova, MUMOK Viena, Zacheta National Gallery of Art Varsovia, Shedhalle Zürich, Casino Luxembourg, Künstlerhaus Bethanien Berlin, Salon of the Museum of Contemporary Art Belgrad, Kunsthallen Nicolaj Copenhaga, Center for Contemporary Art Plovdiv, Kunsthalle project space Viena sau Muzeul Brukenthal Sibiu.
In 2014 primeste, in cadrul Universitatii Nationale de Arte Bucuresti, titlul de Doctor pentru o teza centrata pe 'nationalizarea&' lui Brincusi in Romania, cercetare ce sta la baza lucrarii de fata si a proiectelor expozitionale realizate in 2015 in conjuctie cu aceasta: Fii si fiicele lui Brincusi.
O intriga de familieActul I la Galeria Plan B Cluj si Actul II, organizat de Salonul de proiecte in cadrul Timisoara Art Encounters.
Sa | Apropierea artei moderne (si a codurilor sale)in cultura vizuala populara |
---|---|
Romania, cercetare ce sta la baza lucrarii de fata si a proiectelor expozitionale realizate in 2015 in conjuctie cu aceasta | Fii si fiicele lui |