Consultant istoric: Andrei PippidiConceptie grafica: Gianini GeorgescuTraducere in limba engleza: Anca Bratuleanu, Magda Teodorescu.
Review: Jeremy Howard.
) portretele au fost descoperite pe parcursul unor cercetari incepute din dorinta de a elucida ceea ce am numit fenomenul Golia, cu alte cuvinte, o investigatie destinata sa explice prezenta in cadrul Manastirii Golia din Iasi a unei biserici caredesi pastreaza caracteristicile planimetric-spatiale specifice lacaselor de cult moldovenestieste imbracata intr-o haina purtand pecetea influentelor asimilate din arhitectura Poloniei epocii.
Daca nu am reusit sa gasesc numele mesterului sau arhitectului care a realizat biserica Manastirii Golia sau doar fatadele ei, am ajuns in schimb la concluzia ca alegerea acestuia si a expresiei arhitecturale pe care urma sa o primeasca constructia au fost fapte firesti in contextul stranselor relatii politice si culturale intre Moldova si Polonia, cultivate mai ales incepand cu jumatatea secolului al XVI-lea.
Marturii ale acestor legaturi marcheaza istoria teritoriului romanesc de la est de Carpati timp de peste un secol.
Fiindcaincepand cu Petru Rares, mai apoi cu Alexandru Lapusneanu si cu unii dintre apropiatii saio suma de decizii urmate de fapte de viata, gesturi individuale sau colective, ilustreaza politici, mentalitati si orizonturi estetice din ce in ce mai puternic orientate catre cele ale europenitatii pe care o reprezinta Polonia epocii.
Un secol pentru care mi s-au parut cu precadere revelatoare raporturile personale pe care Ieremia Movila si familia sa, Petru Movila, precum si Vasile Lupu le-au intretinut cu lumea polona.
Anca BratuleanuAnca BratuleanuPortrete domnesti in colectii straine / Portraits of Romanian Princes in Foreign Collections, 2010, 80 p.
Istoric | Andrei |
---|---|
Pippidiconceptie grafica | Gianini |
Georgescutraducere in limba engleza | Anca |
Review | Jeremy |