O carte care sintetizeaza cea mai ampla cercetare de psihologia poporului roman din ultimul veac, cercetare derulata intre anii 2005 si 2015, si ofera un profil psihologic al romanilor ce contrazice nu de putine ori bine-cunoscutele clisee care circula despre acesta.
Lucrarea ofera o baza de date si o sinteza a literaturii de specialitate la zi, din care fiecare poate selecta doar partea ce il intereseaza, in scopuri practice si/sau de cercetare.
Dincolo de inventarierea acestor clisee si in special a autostereotipurilor relevante pentru perceptia de sine a romanilor, autorul analizeaza si cauzele lor si, mai important, realizeaza un profil psihologic bazat pe trasaturile reale ale romanilor si alte doua profiluri: potentialul nostru sau ce am putea fi si modelele care ne ghideaza sau ce am vrea sa fim.
„Modelul cultural ideal al romanilor, «cum vrem sa fim», este identificabil in proiectia noastra psihologica, «cum credem ca sintem».
Vestea buna este ca, desi romanii se cred asa cum nu sint, totusi se cred asa cum ar putea sa fie! Asadar, as spune ca proiectia noastra nu reprezinta o iluzie pozitiva, ci un optimism realist.
De aceea, in cazul romanilor exista sanse foarte mari de dezvoltare si evolutie in directia unui model psihocultural ideal, sanse care pot creste prin actiuni psihoculturale intelepte si hotarite.
Cetatenii romani din diverse zone ale tarii au un fundament psihocultural comun mai important decit elementele ce ii diferentiaza, fundament pe care putem construi un viitor comun, in care aceste elemente diferentiatoare sa-si gaseasca insa locul si sa contribuie la o unitate in diversitate.
Utilizarea rezultatelor monografiei in logica unui patriotism modern trebuie sa duca la promovarea si utilizarea punctelor tari si la recunoasterea si corectarea constructiva a punctelor mai putin tari, evitindu-se astfel atit extremele patriotarde, cit si cele defaimatoare, la fel de necredibile si cu aceleasi consecinte negative asupra respectului si a statutului international al romanilor si asupra progresului lor.
Daca ar fi sa rezum esenta monografiei, as mentiona ca virtuti ale romanilor potentialul intelectual (de inteligenta si creativitate) si competitivitatea, iar ca atribute psihologice de imbunatatit increderea scazuta in oameni, care duce la o lipsa de cooperare pentru actiuni colective in beneficiul comun, si tendinta de distorsionare a realitatii prin exagerarea atit a pozitivului (prin emotionalitatea ridicata), cit si a negativului (prin scepticism sau cinism).
Daca am redobindi increderea in oameni si am reduce exagerarile in evaluarile pe care le facem, atunci am realiza actiuni colective in beneficiul tuturor, in cadrul carora ne-am putea valorifica la maximum potentialul foarte bun pe care il avem ca popor.
” (Daniel David) „Astfel de cercetari despre caracterul national si relatia acestuia cu atribute psihologice de baza sint fundamentale pentru psihologia interculturala moderna.
” (Dr.
Antonio Terracciano, Florida State University, autor al articolului „National Character Does Not Reflect Mean Personality Trait Levels in 49 Cultures”, Science, 2005).
Profiluri | Potentialul nostru sau ce am putea fi si modelele care ne ghideaza sau ce am vrea sa fimmodelul cultural ideal al romanilor cum vrem sa fim este identificabil in proiectia noastra psihologica cum credem ca sintem |
---|
Polirom este o editură românească cunoscută, specializată în publicarea de cărți, inclusiv literatură, lucrări academice și diverse alte tipuri de publicații.
Compania a fost fondată în 1995 și de atunci a devenit una dintre editurile de top din România.
Polirom are sediul în Iași, România și are un catalog larg de cărți din diverse genuri și domenii academice.
Activitățile editoriale ale Polirom acoperă următoarele domenii: 1.
Literatura: Polirom publică atât literatură contemporană, cât și clasică, inclusiv lucrări de autori români și internaționali.
Ele oferă o selecție largă de ficțiune, poezie și critică literară.
Publicații academice: Editura produce cărți academice și academice în domenii precum științe sociale, umaniste, filozofie, istorie și multe altele.
Non-Fiction: Catalogul Polirom include cărți non-ficțiune pe diverse subiecte, inclusiv politică, cultură, religie și actualitate.
Cărți pentru copii: Compania publică și literatură pentru copii și materiale educaționale.
Polirom este cunoscută pentru angajamentul său de a promova literatura și cultura română, precum și pentru sprijinul său pentru eforturile academice și intelectuale.
Editura joacă un rol semnificativ în peisajul literar și intelectual al României și al lumii de limbă română.