Performance art e viePerformance art nu a murit, cum poate credeau unii! Iata vestea buna pe care dosarul principal al acestui numar dublu din ARTA ne-o aduce.
Sub nume precum happening, arta procesuala / performativa, arta situationala / contextuala, actionism, arta corporala / body art si atatea altele, performance-ul ramane, din anii ’60 cand a izbucnit si pina azi, poate forma cea mai directa, mai incisiva si mai transanta de expresie artistica a ultimelor decenii.
Situata la intersectia dintre vizual, discursiv si teatral, implicand artistul in intregimea fiintei lui fizice, psihice si spirituale, puse in joc in fata publicului si impreuna cu acesta, performance art nu si-a epuizat resursele nici in contextul ultimilor ani, cand alte forme de manifestare vizuala au parut sa devina vedete.
Semn al unei schimbari profunde de paradigma estetica, arta performativa a insemnat trecerea de la conceptul traditional al operei de arta la o mutatie a interesului catre arta ca procesualitate, ca eveniment artistic punctual, ca performativitate imediata si comunicare cu publicul.
Performance-ul a reprezentat o forma de protest a artistilor contra establishmentului estetic, muzeificarii accelerate si consumerismului pietei de arta.
Dosarul coordonat de Ileana Pintilie demonstreaza aceste afirmatii dar si dimensiunea de emancipare politica pe care performance-ul a avut-o in tarile din Europa de Est comunista, fascinatia si teama pe care regimurile totalitare au dezvoltat-o fata de aceasta forma provocatoare de non-conformism social si artistic.
Bienala Art EncountersDosarul coordonat de Sorina Jecza despre Bienala Art Encounters de la Timisoara, recent incheiata, pune in lumina resurgenta unui oras mare si important,in campul din ce in ce mai dinamic, mai competitiv, al artelor vizuale din Romania.
Desfasurandu-se in multiple locatii, punand in valoare spatii non-conventionale si atingand comunitati umane pina atunci prea putin implicate in acest fel de actiune culturala, Bienala Art Encounters a fost, sub coordonarea celor doi curatori principali – Nathalie Hoyos si Rainald Schumacher – un succes.
Sub titlul „Aparenta si esenta”, bienala a propus nu doar o imagine concentrata a celor mai originale demersuri vizuale, individuale si de grup, din Romania ultimelor decenii, ci a fost si o demonstratie a capacitatii artistilor romani de azi de a se integra cu propria lor specificitate in circuitul artistic global.