De ce vorbim despre sfanta Rusie si Rusia eterna, de ce folosim atat de des expresia sufletul rus cand analizam un roman de Tolstoi, o piesa de Cehov sau un balet de Ceaikovski? De ce atribuim acestui suflet calitatea de mistic? Sunt doar niste formulari, s-ar putea spune, dar asta nu inseamna ca nu au o istorie.
Alain Besancon urmareste destinul complicat al acestor idei de-a lungul secolelor, incercand „sa vorbeasca in cunostinta de cauza“ despre un popor si o cultura adesea judecate in functie de clisee sau pasiuni falsificatoare.
Rusia, pare sa pledeze autorul, nu trebuie admirata sau detestata decat pentru ceea ce este ea cu adevarat.
Cititorul roman, care astazi se poate plasa la randu-i pe pozitia „strainului“, va gasi in acest eseu, printre randurile pasionantului excurs in religia, cultura si politica Rusiei vazute din perspectiva franceza, o analiza lucida a multor „puncte nevralgice“ care-l privesc sau l-au privit in mod direct: impactul pe termen lung al minciunii comuniste, al confuziei dintre limba naturala, limba de lemn si cele doua variante false ale lor, granita firava intre aparenta si esenta in procesul de modernizare/reconstructie a spatiilor fost-comuniste, rolul ortodoxiei si al Bisericii Ortodoxe in evolutia mentalitatilor.
„Occidentul a fost fascinat de Rusia.
Din prima clipa cand a luat contact cu ea, s-a intrebat cu cine are de-a face.
A fost atras si s-a temut de ea.
A incercat s-o includa in lumea lui, a incercat s-o expulzeze; n-a reusit nici una, nici alta.
] Rusia a incercat sa dea «strainilor» o imagine falsa despre ea insasi.
Asa-numitii straini s-au plans dintotdeauna de «minciuna ruseasca».
«Am fost pacaliti» este insa o explicatie prea simpla, ba chiar simplista, a erorilor pe care le-au facut.
“ (Alain Besancon)„Rusia este o prisma in care distingem o parte esentiala din identitatea noastra de europeni.
Eseul lui Alain Besancon, aflat la intersectia dintre istoria politica, istoria mentalitatilor si istoria religiei, sondeaza aceasta prisma, reusind sa depaseasca limitele traditionale ale cercetarii universitare si deschizand spatiul unei dezbateri inedite si provocatoare.
“ (L'Osservatore Romano).
Direct | Impactul pe termen lung al minciunii comuniste al confuziei dintre limba naturala limba de lemn si cele doua variante false ale lor granita firava intre aparenta si esenta in procesul de modernizarereconstructie a spatiilor fostcomuniste rolul ortodoxiei si al |
---|
Humanitas este o renumită editură și distribuitor de cărți românești.
A fost fondată în 1990 de Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu și Sorin Ilieșiu.
Humanitas este un brand editorial proeminent și influent în România, cunoscut pentru contribuțiile sale la literatură, filozofie și cultură.
Editura produce o gamă largă de cărți, inclusiv literatură, ficțiune, non-ficțiune, filozofie, istorie și poezie.
Humanitas a publicat lucrări atât ale unor autori români, cât și internaționali și a jucat un rol semnificativ în promovarea literaturii și a discursului intelectual în România.
Pe lângă activitățile sale de publicare, Humanitas operează și un lanț de librării în România, oferind cititorilor o selecție diversă de cărți și alte produse culturale.
Brandul are o prezență puternică pe scena literară și culturală românească și a primit numeroase premii și recunoașteri pentru contribuțiile sale la promovarea literaturii și artelor.